Usługi - Dokumentacja
Program Zapobiegania Awariom
podstawa
PODSTAWA PRAWNA PZA
Podstawą prawną opracowania PZA jest Art. 251 POŚ – prowadzący zakład o zwiększonym ryzyku lub zakład o dużym ryzyku powinien posiadać PROGRAM ZAPOBIEGANIA AWARIOM (PZA), w którym przedstawia system bezpieczeństwa gwarantujący ochronę ludzi i środowiska, stanowiący element ogólnego systemu zarządzania zakładem
metoda
OPRACOWANIE PZA
Proces opracowania Programu Zapobiegania Awariom rozpoczyna się od przeprowadzenia analizy podstawowych aspektów mających wpływ na bezpieczeństwo zakładu.
- Lokalizacja zakładu,
- założone programy i cele funkcjonowania,
- oddziaływania otoczenia zewnętrznego,
- przygotowania personelu do bezpiecznego wykonywania prac w warunkach szczególnych.
W trakcie przygotowywania materiałów źródłowych będących podstawą do poprawnego wykonania PZA zwraca szczególną uwagę na nw. aspekty:
- ogólne cele i zasady działania prowadzącego zakład,
- wskazanie zadań i odpowiedzialności kierownictwa zakładu, w zakresie kontroli zagrożeń awariami przemysłowymi oraz zapewnienia odpowiedniego do zagrożeń poziomu ochrony ludzi i środowiska,
- określenie prawdopodobieństwa zagrożenia awarią przemysłową,
- zasady zapobiegania awarii przemysłowej w celu poprawy bezpieczeństwa,
- zasady zwalczania skutków awarii przemysłowej,
- określenie sposobów ograniczenia skutków awarii przemysłowej dla ludzi i środowiska w przypadku jej zaistnienia,
- określenie częstotliwości przeprowadzania analiz programu zapobiegania awariom w celu oceny jego aktualności i skuteczności.
W celu prawidłowego wdrożenia Programu Zapobiegania Awariom w zakładzie oferujemy również przeprowadzenie szkolenia personelu w zakresie prawidłowego wdrożenia i wypełniania szczegółowych wytycznych PZA.
proces
PRZEBIEG PROCESU OPRACOWYWANIA DZPW
